Monday, April 9, 2012

TEGAR NUMERASI TAHUN 1

Hari pertama kelas Tegar Numerasi, hari ini saya buat Pranombor. Walaupun dalam LINUS tak ada pranombor, saya rasa perlu untuk murid-murid ini bermula dari awal. Di dalam kelas mereka sudah ketinggalan. Lagipun buku kerja free yang dibekalkan oleh PPD memang sudah ada. Tinggal guna je.

Setakat ini, murid-murid ini nampaknya sudah mengenal warna dan seriasi. Jadi, rasanya selepas ini boleh lah terus kepada nombor. Yang paling mencabar, salah seorang daripada anak murid saya ini dari golongan peribumi. Menurut guru kelasnya, si Radi yang comel ini tidak pernah ke sekolah. Tadi sewaktu saya pergi menjemput murid-murid ini di kelas, saya terperasan si comel ini kasutnya terbalik. Kasut pun adalah sesuatu yang baru baginya. Kasihan kan. Tak apa, sudah tugas saya memulihkan murid-murid yang lemah. Usai kelas, saya tolong Radi pakai kasut. Mengingatkan berkali-kali zap kasut itu sepatutnya mengarah ke bahagian luar kaki.. kita tengok esok ada perubahan tak.

No comments:

Post a Comment