Wednesday, April 4, 2012

BILA MURID PEMULIHAN BUAT KIRA-KIRA

Hari ni saya ajar tambah dalam lingkungan 100 tanpa mengumpul semula kepada murid tahun 3. Walaupun cuma 4 orang, tapi cukup mencabar. Saya perasan salah seorang murid saya yang akan mendapat jawapan yang tak masuk akal setiap kali dia membuat kira-kira. Contohnya:

7+2 = 4 ataupun 6 + 2 = 3.

Penat saya fikir bagaimana dia kira. Kalau guna alat mengira, betul je. Tapi kalau guna jari, begitulah jawapan yang akan dia dapat. Walau berpuluh kali saya ajar bagaimana mengira menggunakan jari.

Teliti punya teliti, baru saya dapat tangkap cara dia menggunakan jari-jemarinya. ( Saya ketuk jarinya guna pen tadi...kukunya punya lah panjang..terjerit saya dibuatnya.)

Ok kembali kepada cara dia mengira.
Katakan soalannya 27+12 =.......... dia salin semula dalam bentuk lazim. Ok betul!

Lepas tu dia mula mengira. Saya pandang je jari dia. Haaaaaaaaaah!!! dah dapat tangkap!
Rupa-rupanya.... dia kira jarinya sampai tujuh.. sebelah tangan 5 jari, sebelah lagi 2 jari..
lepas tu, bila dia nak tambah 2, jari yang 5 tu ditutup, dibukaknya 2 lagi jari...
berapa jumlahnya sekarang?? Ya..4!! Eureka!!!!!

Punyala lembab cikgu..dah berbulan-bulan baru nak perasan!!!

Sekarang, saya dah repair dah... hari ini jugak dia dah faham..! Alhamdulillah!!!
Esok kita dah boleh buat dengan mengumpul semula ye Haniff..!

No comments:

Post a Comment