Wednesday, April 4, 2012

ISI BORANG dan BBM Matematik.

Hari ni dengan gigihnya mengisi Instrumen Senarai Semak Disleksia (ISD) dan Instrumen Pengesanan Murid Bermasalah Dalam Pembelajaran. (IPMBDP). Walaupun budak tak ramai yang mempunyai ciri-ciri yang ketara tetapi memang nak kena buat penilaian dengan betul. Semoga boleh membantu murid-murid ni dalam pembelajaran mereka kelak.

Sambil tu mencari-cari idea untuk buat Bahan Bantu Mengajar untuk Subjek Matematik. Kalau ikutkan idea ni. banyak pulak kos yang kena dikeluarkan. Maklumlah, panitia pemulihan ni tak ada peruntukan..nak meminta-minta dengan panitia lain, kang orang menyampah pulak.Jadi nak tak nak kenalah keluarkan dari poket sendiri. Tengah terfikir nak beli butang atau manik besar untuk buat alat pembilang, lepas tu ikat sepuluh-sepuluh.. senang bila dah belajar nombor bulat hingga seratus nanti.  Cuma sekadar ingatan, kalau ada yang rasa nak guna bahan yang sama, jangan guna bahan yang bulat. Sebab nanti budak-budak sibuk mengejar manik time kita mengajar. Kalau saya buat, nanti saya uploadkan gambarnya. Tapi tak tahu bila la..

Dalam kelas saya ada kad nombor 1-10 yang meriah ni. Kalau nak download dan guna pun boleh.
Ini screen shotnya

boleh download di sini

Saya print out, laminate dan tampal secara menegak. Bila murid buat latihan nombor menaik dan menurun...saya suruh tengok pada kad nombor ni je...sebab susunannya menunjukkan nombor menaik dan menurun. Sebelum ni nombor  disusun secara 'bergaya'..tapi kurang membantu bagi murid yang masih merangkak nak kenal nombor.


No comments:

Post a Comment